Słowniczek

Nie rozumiesz fitness’owego słownictwa?

 

Przetłumaczyliśmy je dla Ciebie!

 

A B C Ć D
ABS
ABT, ABF 
Aerial hoop
Aeroboxing 
Aikido
Aqua Aerobic  
ACT                                                       
BBS 
Body ball 
Body bar
Body combat
BPU (Brzuch, Pośladki, Uda)
BS (BODY SCULPTING)
Capoeira 
Cardio 
Cardio & Muscle 
Cellu-Stop 
Coaching osobisty 
Cooling 
CrossFit
Cycling                                                
Ćwiczenia aerobowe
Ćwiczenia izometryczne
Dietoterapia                                 
E F G H I
Ekspander Fat burning class
Funk
Gimnastyka korekcyjna
GTX TRAINING
Hi impact aerobic
HIIT (High Intensity Interval Training)
Hi-low aerobic
Hi-low combo (HILO)
Indoor Cycling
Intervall aerobic
J K L M N
Joga
Jogging
Kalistenika 
Kettlebells 
Kondycyjny
Koordynacyjny
Kształtowanie sylwetki 
Low impact aerobik Masaż sportowy
Martial ArtsTricking 
MMA
Mobility
MovementPractice
Muscle
Nordic walking
O P S T W
Obwodowy
Ogólnorozwojowy
Pilates
Pole dance
Power Step 
Spinning 
Step 
Stretching
Squash
Street workout 
Tabata 
TBC (Total Body Conditioning)
Trening interwałowy
Trening funkcjonalny
Trening medyczny 
Trening obwodowy
Trening Siłowy
TRX (Trening w zawieszeniu)
Weightlifting 


A

ABS (Abdominal Body System) ćwiczenia na mięśnie ud, pośladków i brzucha z użyciem ciężarków na nogi.

ABT, ABF – zajęcia, w których praca skoncentrowana jest na dolnych partiach ciaała: mięśnie brzucha, pośladków i ud, często z użyciem stepów.

Aerial hoop – rodzaj fitnessu akrobatycznego, trening z użyciem hula hop.

Aeroboxing – połączenie aerobiku z technikami stosowanymi w kick-boxingu.

Aikido – japońska sztuka walki skodyfikowana przez Morihei Ueshibę pod koniec dziewiętnastego i na początku dwudziestego wieku.

Aqua Aerobic – aerobik w wodzie z dodatkowym sprzętem lub bez, na różnych głębokościach.

ACT – forma zajęć fitness określana też mianem Cellulit Stop skupia się na walce ze skórą pomarańczową na brzuchu, biodrach, pośladkach i udach.

B

BBS (Biodra, Brzuch, Stretching) – gimnastyka brzucha, bioder i pośladków zakończona ćwiczeniami rozciągającymi i odprężającymi.

Body ball – zajęcia grupowe wykorzystujące ćwiczenia z dużymi gumowymi piłkami.

Body bar – ćwiczenia ze sztangą.

Body combat – rodzaj treningu zawierający ruchy ze sztuk walki takich jak: karate, kickboxing, Tai Chi oraz Tae Kwondo.

BPU (Brzuch, Pośladki, Uda) – ćwiczenia poprawiające wygląd dolnych partii ciała.

BS (BODY SCULPTING) – ćwiczenia wzmacniające, ujędrniające wszystkie najważniejsze grupy mięśniowe z wykorzystaniem sprzętu.

C

Capoeira – brazylijska sztuka walki, wyróżniająca się dynamizmem i taneczną płynnością.

Cardio – formy zajęć wzmacniających układ krążenia.

Cardio & Muscle  – formy mieszane działające na układ krążenia jak i aparat mięśniowy.

Cellu-Stopnowatorska forma treningu, która pozwala na pozbycie się zalegającej tkanki tłuszczowej.

Coaching osobisty – zakłada podejście holistyczne. U podstaw tego założenia leży przekonanie, że zmiany w jednych obszarach życia klienta mogą mieć również pozytywny wpływ na zmiany w innych obszarach.

Cooling – formy zajęć typu stretching, ćwiczenia gibkościowe, yoga, pilates.

CrossFit – program treningu siłowego i kondycyjnego, który opiera się na wzroście dziesięciu najważniejszych zdolności siłowych uznanych przez specjalistów. Podczas ćwiczeń rozwija się siłę i masę mięśni, aby wzmocnić siłę ruchu mięśni w życiu codziennym.

Cycling – zajęcia prowadzone na rowerach stacjonarnych.

Ćwiczenia aerobowe  – nazywane też tlenowymi mają na celu by układ krążenia i oddychania ćwiczącego pracował w ten sposób.

Ćwiczenia izometryczne- są to ćwiczenia podczas których utrzymuje się stałą długość mięśnia – pozycje z obciążeniem.

D


Dietoterapia – Zdrowe, właściwe odżywianie oraz uzupełnianie niedoborów powstałych w organizmie podczas chorób.

E

Ekspander – jest prostym urządzeniem, mającym na celu zaangażowanie podstawowe grupy mięśniowe przy nie dużej ilości wykonywanych ćwiczeń

F

Fat burning class – trening aerobowy o średniej intensywności. Cel treningu: efektywne spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej.

Funk – odmiana aerobiku typu low impact, w którym przeplatają się elementy tańca klasycznego, jazzowego, afro oraz tańca nowoczesnego.

G

Gimnastyka korekcyjna– jest to specyficzna forma ćwiczeń, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym.

GTX TRAINING jest to nowoczesna metoda ćwiczeń z zastosowaniem systemu treningowego, stworzonego na potrzeby treningu sportowego

H


Hi impact aerobic – ćwiczenia dynamiczne, przeznaczone dla osób o bardzo dobrej kondycji fizycznej. Polegają na wykonywaniu skoków, podskoków, obrotów i elementów biegu.

HIIT (High Intensity Interval Training) – rodzaj treningu przedziałowego o wysokiej intensywności. Ćwiczenia polegają głównie na krótkim bardzo intensywnym wysiłku.

Hi-low aerobic – kombinacja ćwiczeń typu Hi impact i Low impact. W głównej części wykonywane są układy choreograficzne – kroki są urozmaicane stylami tanecznymi, np. latino, showdance, afrodance.

Hi-low combo (HILO) – kombinacja hi-impact i low-impact, w postaci choreograficznych układów ćwiczeń o zróżnicowanej intensywności.

I
Indoor Cycling połączenie treningu grupowego z treningiem kolarskim na rowerach stacjonarnych

Intervall aerobic – trening przerywany. Najczęściej połączenie intensywnego hi-lo z lekkimi ćwiczeniami wzmacniającymi. Poprawia kondycję, wzmacnia krążenie.

J


Joga – ćwiczenia oddechowe i rozciągające połączone z odprężeniem psychicznym. Poprawiają wydolność układu krążenia, wzmacniają mięśnie podtrzymujące kręgosłup, zwiększają elastyczność ciała i redukują stres.

Jogging – forma truchtu lub biegu w wolnym tempie.

K

Kalistenika – aktywność fizyczna polegająca na treningu siłowym opartym o ćwiczenia z wykorzystaniem własnej masy ciała.

Kettlebells – rodzaj odważników, które nie tylko zwiększa siłę mięśni, ale także poprawia gibkość, koordynację i dobrze wpływa na wydolność sercowo-naczyniową.

Kondycyjny– rodzaj treningu, który ma na celu zwiększenie wydolności organizmu.

Koordynacyjny– rodzaj treningu mający zwiększyć automatyzację nowych czynności.

Kształtowanie sylwetki – rodzaj treningu, który ma na celu podkreślenie konkretnej partii mięśni.

L
Low impact aerobik – ćwiczenia, w których bierze udział duża grupa mięśni i w których przynajmniej jedna noga ma cały czas kontakt z podłogą. Są to ćwiczenia o stosunkowo małej intensywności.

M

Masaż sportowy – masaż regeneracyjny, masaż restytucyjny, masaż między wysiłkowy.

Martial Arts Tricking – jest nieformalną nazwą stosunkowo nowego sportu łączącego sztuki walki, gimnastykę i breakdance. Ma na celu stworzenie estetycznie połączenie salt, kopnięć i obrotów.

MMA –  dyscyplina sportowa, w której zawodnicy sztuk i sportów walki walczą wręcz przy dużym zakresie dozwolonych technik (w zasadzie dopuszcza się wszystkie techniki dozwolone w innych sportach walki bez broni).

Mobility – jest to zwiększanie mobilności naszego ciała, czyli rozciąganie, powiększanie zakresu w stawach, podstawowe techniki masowania oraz rozbijania mięśni.

Movement Practice – ćwiczenia polegające na kontroli motoryki ruchu.

Muscle – formy zajęć wzmacniające układ mięśniowy w sposób pośredni (bezpośrednio działają typowe ćwiczenia w siłowni).

N
Nordic walking – trening wytrzymałościowy (cardio) polegający na chodzeniu ze specjalnymi kijami.

O

Obwodowy– rodzaj treningu składający się z kilku ćwiczeń, które powtarzają się w odpowiedniej kolejności.

Ogólnorozwojowy– rodzaj treningu, w którym koncentrujemy się na poprawności wykonywanych ćwiczeń z niewielkim obciążeniem.

P

Pilates – metoda ćwiczeń, która ma na celu stworzenie równowagi w całym ciele.

Pole dancezwany potocznie tańcem na rurze to połączenie, tańca, gimnastyki i fitnessu.

Power Step – step dla zaawansowanych, szybka muzyka, bardzo dużo ruchu.

S

Spinning – aerobik wykonywany na specjalnych rowerach treningowych.

Step – intensywne ćwiczenia choreograficzne z podestem, podczas których mocno pracują uda, biodra i ręce.

Stretching – ćwiczenia rozciągające mięśnie.

Squash – dyscyplina sportowa polegająca na odbijaniu rakietą piłki o ścianę w sposób, który w maksymalnym stopniu utrudni ponowne odbicie piłki przez przeciwnika.

Street workout – aktywność fizyczna polegająca na wykorzystywaniu elementów zabudowy miejskiej do wykonywania ćwiczeń opartych głównie o Kalistenikę.

T

Tabata – czterominutowy interwałowy trening metaboliczny, w równomierny sposób angażuje jak najwięcej mięśni naszego ciała. Dzięki temu „podkręca” metabolizm i przyśpiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

TBC (Total Body Conditioning) – jedna z odmian aerobiku polegająca na rzeźbieniu mięśni całego ciała.

Trening interwałowy – (jak sama nazwa wskazuje) polega na przeplataniu treningu o bardzo dużej intensywności z treningiem o niskiej intensywności.

Trening funkcjonalny to rodzaj intensywnych ćwiczeń, których celem jest wszechstronne wzmocnienie mięśni bez rozbudowywania masy mięśniowej.

Trening medyczny – rodzaj treningu funkcjonalnego, mający na celu rehabilitację określonych części ciała

Trening obwodowy – metoda treningu w której wykonuje się ćwiczenia na różne grupy mięśni w określonej kolejności bez przerw odpoczynkowych.

Trening Siłowy rodzaj treningu mający na celu zwiększenie siły w odpowiednich partiach mięśni

TRX (Trening w zawieszeniu) – metoda treningu polegająca na wykorzystywaniu wagi ciała osoby trenującej.

W
Weight lifting – trening siłowy, który polega na podnoszeniu ciężarów